Fredrik Landahl – Att närma sig kunden

Som VD för Fortums elhandelsbolag driver Fredrik Landahl arbetet för att Fortum ska förbli ett konkurrenskraftigt och attraktivt alternativ för såväl nuvarande som för framtida kunder. Detta är ett arbete som i mångt och mycket handlar om att förstå varje kunds enskilda behov.

Fredrik  har lång erfarenhet av att arbeta med marknads- och kundfrågor. Efter att ha arbetat med telekommunikation sedan början av 90-talet bytte han år 2005 till energi – ett branschskifte som innebar förändrade förutsättningar.

– Att jobba med elhandel är otroligt spännande och utmanande då det innebär att sälja en produkt som många kunder ser som en självklarhet. Nästan allt annat vi köper är något vi tidigare har varit utan, som en resa eller en ny mobil. Ett sådant köp ger kunden möjligheten att göra en bedömning efteråt – var köpet värt det eller inte? Men el har man aldrig varit utan och det ställer höga krav på hur man kommunicerar med kunderna, berättar Fredrik.

Att bidra till att utveckla marknaden så att det blir enklare för kunden är en drivkraft i Fredriks arbete.

– Vi på Fortum vill vara ledande genom att bidra till den utveckling som resulterar i att det blir så enkelt som möjligt för kunden. Vi arbetar intensivt för att förstå kundernas behov och med att ta fram lösningar för att tillgodose dem. I slutändan ska ju vår verksamhet och våra erbjudanden passa varje kunds behov.

Något annat som Fredrik anser är viktigt inför framtiden är långsiktighet, både vad gäller energiproduktion och i relationsbyggandet med kunder.

– Det är vad Fortum ska göra: producerar energi med långsiktighet i åtanke samtidigt som vi hanterar alla våra olika kunder med fokus på långsiktighet. Det är så vi får nuvarande och framtida kunder att vilja stanna hos just oss.

Följ Fredrik på Twitter: @FredrikLandahl
Läs Fredriks blogg

Fortum på Twitter

@FortumSverige

RT @GoranHult: Finalisterna till laddguldet utsedda. Är din kommun en av dem @fortumsverige @PowerCircle_swe @fores_sverige https://t.co/lJ…

Senaste tweets