2016-02-05 - Blogg - Catarina Nauclér

Elbil+Vinter = Sant

2016-02-05 - Blogg

Jag får ofta frågan just hur det fungerar med elbil på vintern. Helt underbart skulle jag vilja säga! Du behöver inte fundera på att skrapa is eller sätta dig i en kall bil, utan det är bara att ta fram appen och sätta på uppvärmningen sådär en 10 minuter innan avfärd. Det tar cirka 5 minuter för vår bil att gå från en innetemperatur på -5 till + 10 grader. Är du riktigt nördig så kan du se hur temperaturen inne i bilen stiger. Här om dagen var det -17 grader, mina släktingar skrapade bilar, någon gick ut för att starta en bil och låta den gå på tomgång innan gammelfaster skulle in i bilen. Vi satt kvar och tog en till kopp kaffe, vår dotter tog jackan under armen och så gick vi ut till en helt uppvärmd och gosig bil.

Visst blir det lite mer förluster i batteriet, men i vardagskörningen är det inga problem för oss.

Dock råkade vi ut för en liten utmaning under en av vinters hittills kallaste dag, en fas på huvudsäkringen på huset gick sönder. Vi bor i ett hus från 60-talet med vattenburen direktverkande el som uppvärmningsätt. Det visade sig på morgonen att några lampor, tv:n och en kyl och frys i garaget inte fick riktigt tillräckligt med spänning – typiskt fasfel alltså. Som tur är jag just nu försökskanin i ett litet tekniskt experiment så jag har mätning i stort sett på allt i mitt hem på sekundnivå. Så efter en liten analys kunde jag förstå att denna natt,  den dittills kallaste, så räckte inte 25 ampere för såväl värme i huset som laddning av elbilen. Vi brukar ladda elbilen med 16 ampere på 3 faser, men i efterhand såg vi att bilen meddelat att den gått ner till 12 ampere – det fanns inte utrymme för mer. Elbilen är smart, men inte så smart att den momentant ligger och känner av utrymmet för spänningen och vips när temperaturen föll och värmepannan drog igång lite extra så blev det helt enkelt överbelastning.

Så nu har jag lite nya uppslag på funktioner som kan behövas – dels att det finns en funktion antingen i bilen eller i mitt hem som momentant känner av om det finns utrymme för laddningen – om inte så borde den kunna anpassa sig och dra ner på laddningen till bilen. Dels att det skulle vara enklare att få en analys på vad som gick fel och vad man skall göra åt det. Då skulle många själva kunna åtgärda enklare fel.

Jag hoppas och tror att experimentet jag är med i hemma kanske på sikt även skulle kunna utvecklas till detta – vi får väl se och under tiden fortsätter jag att njuta av det underbara vintervädret.

Catarina Nauclér

Chef för forskning och utveckling, Fortum Sverige

Bokmärk och dela:

Bokmärk och dela



Kommentarer och länkar

Lägg till kommentar

Kommentarer och länkar modereras. Läs vår modereringspolicy.

* Obligatoriska uppgifter

Fortum på Twitter

@FortumSverige

RT @ForChargeDrive: Join the coolest #eMobility event! Live stream from the Finnish national park on Nov 29! Key notes by @evchels @Heikkil…

Senaste tweets