2015-05-12 - Blogg - Bengt Johansson

Därför höjer vi elnätspriset den 1 juni

2015-05-12 - Blogg

I dagarna får våra kunder ett brev hem i brevlådan. Budskapet är att vi höjer priset, för andra gången i år. Många av er kommer antagligen inte ens läsa brevet, andra kanske rycker på axlarna. Men jag vet att det är många som kommer bli både irriterade och vill ha en förklaring. Det är till er jag skriver det här. För att försöka förklara, men också för att berätta om varför det här är helt nödvändigt och en förutsättning för att vi även i framtiden ska kunna ha en trygg och pålitlig elleverans till våra hem, arbetsplatser, skolor och sjukhus.

Det är självklart inte bra att ha två prishöjningar inom loppet av fyra månader – varken för oss som företag eller för våra kunder. Anledningen till att vi nu ändå tagit beslutet är den långa rättsprocess som avslutades i mars. Jag ska försöka sammanfatta den drygt tre år långa processen:

  • Inför perioden 2012-2015 infördes en helt ny reglering för elnätsbolagen. Den innebar att kunder och nätbolag skulle veta i förväg vad som skulle gälla i enlighet med rådande lagstiftning.
  • Tyvärr valde myndigheten att göra förändringar i sista stund. Det drev stora delar av branschen till att överklaga besluten.
  • Rättsprocessen tog dryga tre år och behandlades i två rättsinstanser (Förvaltningsrätten och Kammarrätten) där domsluten visade på att myndighetens förändringar var felaktiga eller rent av olagliga. Det slutgiltiga beslutet kom när Högsta Förvaltningsdomstolen i mars 2015 inte gav så kallat prövningstillstånd, bara nio månader innan perioden är slut.

Att vi nu höjer priset beror på att vi under flera år tvingats avstå från höjningar. Vi har inte vetat vilka spelregler som gäller, och har därför inte kunnat göra de prishöjningar vi hade behövt.

Vi måste höja priset för att kunna fortsätta göra de satsningar som krävs för att vi även i framtiden ska ha säkra elnät.

Du som kund har rätt att kräva säkra elleveranser 365 dagar om året.

En viktig förklaring är också att vi vill möjliggöra Sveriges omställning i mer hållbar riktning. Vi får till exempel alltfler vindkraftverk och hustak som fylls med solceller. För att kunna ta hand om elen från den nya produktionen måste vi bygga nya ledningar och anpassa våra stationer.

Vad innebär regleringen?

Att fullt ut begripa det regelverk som styr hur vi som elnätsföretag får agera är inte helt enkelt. Jag har jobbat i branschen i runt 25 år, men lär mig fortfarande nya saker. Några grundpunkter som är viktiga att veta är:

  • Energimarknadsinspektionen (EI) är myndigheten som granskar vår verksamhet. Det är EI som beslutar vilka intäkter som vi nätbolag får ha och kontrollerar att vi inte tar ut mer än vi får. Intäktsnivån ska vara tillräcklig för att vi ska uppfylla de krav som politiker, myndigheter och samhället ställer på oss. Våra avgifter ska vara skäliga för elnätskunderna.
  • Investeringarna i elnäten görs på 40 års sikt eller längre, spelreglerna måste därför vara tydliga och långsiktiga.
  • Den verklighet alla vi elnätskunder och nätbolag levt i sedan 1996 är ständiga förändringar av förutsättningarna på marknaden, vilket även speglats i våra elnätsfakturor.

Trots att rättsväsendet tydligt slagit fast att EI gjorde fel bedömning för den nuvarande reglerperioden är vi på väg att hamna i samma situation igen.

Bland annat har EI presenterat förslag på vilken kalkylränta som ska användas för perioden 2016-2019 – ett förslag som går helt stick i stäv med de beslut som fattades i den rättsprocess som branschen och myndigheten nyss avslutat.

Med denna korta historiebeskrivning vill jag visa hur stor den ”regulatoriska” osäkerheten är för elnätsbolagen. Osäkerheten har gjort att vi inte kunnat planera vår verksamhet, eftersom vi inte vetat vilka spelregler som egentligen gäller.

Men är allt problematiskt och dystert? Inte alls. Den reglering som träder i kraft 1 januari 2016 ger oss nätföretag mycket starkare motiv till göra investeringar i de gamla delarna av elnäten än tidigare. Det är bra för dig som kund och för samhället. Vi kan nu fortsätta att bibehålla och förbättra leveranssäkerheten, så att du har tillgång till säker el när du behöver den. Vi kan också se till att vi kan fortsätta bygga ut elnätet för den förnyelsebara och väderberoende elproduktionen. Samtidigt som vi kommer skapa hundratals nya jobb runt om i landet.

Det elnät vi bygger nu ska hålla i 40 år. Gör vi inte rätt idag kommer vi garanterat få betala ett högt pris i framtiden. Precis som eländet som järnvägen nu går igenom.

Bengt Johansson, ansvarig för regleringsfrågor på Fortum Distribution AB
Följ mig gärna och fortsätt diskussionen på Twitter, @bengjoha

Fakta om prishöjningen

Prishöjning 1 juni för en typkund (i kr/mån):
Lägenhet 16 A, 2000 kWh: 5-8 kr/mån
Villa utan elvärme, 16 A, 5000 kWh: 10-22 kr/mån
Villa med elvärme, 20 A, 20000 kWh: 22-44 kr/månad

Höjning sedan 1 januari 2015 motsvarar 9 %. (Höjning 1 februari ca 4 % och 1 juni ca 5 %.)

Bokmärk och dela:

Bokmärk och dela



Kommentarer och länkar

Anonym

Hej Fortum,
jag är en av era kunder som fått detta brev. Brevtexten är full av floskler (”nödvändiga satsningar för att fullt ut kunna garantera…” etc etc) och mycket allmänt hållna formuleringar. Dessutom finns ingen avsändare – Fortum Distribution är en juridisk person, inte en ansvarig befattningshavare. Trots att jag läst brevet flera gånger förstår jag inte mycket mer än att priset är höjt för mig. Men det står ingenstans vilket mitt nuvarande pris är, hur stor m i n höjning blir eller hur länge det gäller. Bilagan med alla tariffer är fullständigt obegriplig för en lekman, inte någonstans står det hur förändringen berör just m i g. Jag är säker på att tusentals (!) av era kunder reagerar som jag. Detta brev är säkert en administrativ fullträff men för mig som kund till er är det en katastrof. Om ni alls bryr er om kunder…
Göran Sachs, kommunikatör, Stockholm

Thomas Kult

Hej Göran,
Tack för dina synpunkter. Brevet som gick ut till våra ca 900 000 kunder är ett komplement till annonserna som vi enligt gällande regelverk ska ha i dagspressen. I mina samtal med kunderna har det ofta kommit fram att annonserna är en dålig lösning och att de hellre vill ha ett brev som informerar om en kommande prishöjning. De ville vi nu ordna.
Eftersom det av olika skäl inte fanns så mycket tid att förbereda brevet, hade vi begränsade möjligheter att kunna redogöra för den exakta förändringen per kund och för respektive lägenhet, hus, lokal etc. Själva brevet är allmänt hållet men vi redogör på vår hemsida för samtliga större projekt på vår projektkarta i ditt närområde. Kartan fylls också på löpande. Vi har i andra sammanhang försökt att ge mer specifik information om våra satsningar i kundbreven men med blandade resultat.

Alla prisförändringar och en redogörelse av det gamla och det nya priset finns bifogade i samtliga brev. Information om prisändringarna finns också på fortum.se. Vad förändringen sedan innebär exakt för varje kund beror på den faktiska förbrukningen för respektive kund.

Avslutningsvis kan jag erkänna att vi inte heller är helt nöjda med brevet och självklart tar till oss av din kritik. Vi kommer också att ta fram en bättre lösning för att kunna visa fler relevanta och unika kunduppgifter i breven. Men den här gången hade alternativet varit att inte skicka ut någonting alls, vilket vi tycker skulle ha varit en sämre lösning med tanke på att kunderna så tydligt har efterlyst ett brev.
Hälsningar
Thomas Kult
Kommunikatör
Fortum Distribution AB

Anonym

Hej Thomas,
tack för snabbt svar. Jag står fast vid min kritik och uppskattar att den tas på allvar. Men som kommunikatör måste jag ju undra hur det kommer sig att ni inte hade ”tid att förbereda brevet” och att ni alls skickade iväg det – trots att ni själva inte var nöjda med det !!?? Och varför alternativet var att inte skicka något alls är obegripligt.
Göran Sachs

Anonym

Det är vi kunder som ska betala priset för köpet av Fortum. Dåligt !!!

Fortum

Hej Kent,
Det stämmer att Fortum har sålt elnätet och från den 1 juni har de nya ägarna tagit över verksamheten. Du kan läsa mer om vad det innebär på fortum.se/nyttelnat.
Elnätbolagets intäkter, som bara består av de avgifter du och andra kunder betalar, regleras av en oberoende myndighet. Det går inte att ta ut vilka priser som helst, utan de står i relation till de kostnader som de har för att ta hand om elnätet i respektive område.

Mvh
Christina Almgren
Kommunikationsavdelningen
Fortum

Anonym

Vad höjs och hur mycket. Framledningsavgift ? Fast avgift ?

Fortum

Hej,
Tack för din fråga. Sedan 1 juni 2015 äger Ellevio elnätet, därför får jag be dig kontakta dem.
http://www.ellevio.se/
Mvh
Christina Almgren
Kommunikationsavdelningen
Fortum

Lägg till kommentar

Kommentarer och länkar modereras. Läs vår modereringspolicy.

* Obligatoriska uppgifter

Fortum på Twitter

@FortumSverige

Bra att frågan om tillståndsprocesserna lyfts. Lång och oförutsägbar hantering påverkar #energi omställning https://t.co/0bWOjcDSK5

Senaste tweets